Senaste nytt!
Hem / Läkemedel / Biverkning / Finns det en koppling mellan Imovane och hans beteende?

Finns det en koppling mellan Imovane och hans beteende?

*** OBS! Detta inlägg är mer än två år gammalt. Även om jag gör mitt yttersta för att hålla även äldre inlägg uppdaterade, kan jag inte alltid garantera det. /Fredrik Hed ***

Jag har en anhörig som är över 90 år med underliggande sjukdomar som skelettcancer och hudcancer. Han har också råkat ut för känselbortfall i fotsulorna.

Han har inte ätit tabletter tidigare i större mängd men har nu utanför hans läkares ordination fått grannen som är en äldre fd allmänläkare att skriva ut Imovane 7,5 mg tabletter som han tar för att somna. Detta har pågått en längre tid.

Problemet är att han vet inte om han har tagit tabletten ibland, så han tar en till vilket har medfört att han har detta i kroppen långt in på eftermiddagen. Upplever honom mer irriterad, misstänksam mot sin omgivning, konstiga drömmar och hallucinationer. Jag har sagt i från att grannen inte får skriva ut tabletterna men känner att förtroendet när det gäller mediciner är störst till grannen som har varit läkare.

För ett tag sedan har han ramlat vid två tillfällen, första gången under natten då han har yrat runt och det senare på väg till toaletten då han bröt armen, som resulterade i 20 dagars sjukhusvistelse.

Får fd läkare skriva ut läkemedel?

Ser ni en koppling mellan Imovaneintaget och hans tillstånd?

Vänligen

/Pär


Problemet som du beskriver är inte helt ovanligt – tyvärr.

Ja, fd läkare får fortsätta att skriva ut läkemedel. Den rättigheten tas inte ifrån dem bara för att de slutar att arbeta. Att det sen inte alltid är lämpligt att de gör det är ju en helt annan sak.

Yrsel finns rapporterat som biverkan med Imovane. En äldre person är ofta mer känslig för yrsel, vilket naturligtvis kan påverkas extra starkt och risken att falla kan vara ökad. Även hallucinationer, mardrömmar och irritation är rapporterat som biverkningar. Detta kan naturligtvis förstärkas av att han tar för mycket av tabletten iom att han inte minns att han redan har tagit.

Det andra du skriver – att inte minnas om han har tagit tabletten – kan också mycket väl hänga samman med ett normalt åldrande.

Jag tycker att du ska prata med honom och med grannen, som inte ska skriva ut tabletter till din släkting.

Hälsningar Fredrik

 


 


Inte riktigt det du letade efter?

Gör en sökning. | Eller ställ din egen fråga här.

Prenumerera på nyhetsbrevet som kommer varje onsdag kväll med senaste veckans inlägg.

Symptom och problem som nämns här på sajten kan vara biverkningar av läkemedel. Rapportera gärna biverkningar till Läkemedelsverket.

Om Fredrik Hed

Apotekare och medicinjournalist, just nu redaktör för Diabetesförbundets medlemstidning Allt om Diabetes. Tidigare chefredaktör för Reumatikervärlden, Läkemedelsvärlden, Evidens och Tidningen Apoteket. Ofta anlitad moderator, bland annat i Almedalen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *