Senaste nytt!
Hem / Artros / Varför ska jag inte ta diklofenak för artrosen?

Varför ska jag inte ta diklofenak för artrosen?

Jag har artros i händerna och läkaren skriver ut Diklofenak Mylan 50mg 1 tabl/dag. Men min apotekare och min dotter (som är sjuksköterska) tjatar på mig att INTE ta denna medicin. Har fått den utskriven i 15 år.

Har de senaste åren haft klåda och plitor, river mig så jag blöder. Jag har också många vallningar/dag – värre än jag någonsin hade i övergångsåldern. Blir drypesvett! Dessutom senaste tiden tryckutjämningar eller susningar i öronen (har dykt upp sista månaden). Dålig syn – har bytt glasögon 2ggr/år och det bara fortsätter! Magen har börjat krångla senaste månaderna. Hade högt blodvärde senaste kollen för en månad sedan. Kissenödig stup i ett – tidigare 2-3 ggr/dag.

Har velat få remiss till reumatolog, men det ser ut att vara svårt att få till det genom mina läkare.

Kan dessa symtom ha att göra med mitt intag av Diklofenak, eftersom jag så skarpt blir tillsagd att GENAST sluta med det?

Vad finns det för mindre farlig medicin för mina dåliga fingerleder utöver de som man kan köpa receptfritt i vanlig affär?

brimari

Diklofenak är antiinflammatorisk och skulle kanske kunna ha en viss effekt på artros, även om det egentligen inte finns någon bra medicin för artros. Diklofenak har också en smärtlindrande effekt. Det har dock framkommit att diklofenak har en ökad risk för hjärtkärl-biverkningar, så det kan vara anledningen att din dotter och apotekare tycker att du inte bör ta denna. Om du behöver något smärtlindrande för din artros är paracetamol ett bättre och säkrare alternativ.

Flera av de symptom som du räknar upp kan vara biverkningar av diklofenak (rapportera gärna till Läkemedelsverket). Det kan också vara en anledning att byta till något annat.

Om du vill ha något mer ”naturligt” kan du prova , Litomove, Glyc, och liknande. Det finns dock inga bra studier som visar att de har god effekt, men vissa människor upplever att de blir hjälpta. Du får prova dig fram.

Jag tror inte att de symtom som du räknar upp har något med diklofenak att göra. Speciellt inte som du tagit diklofenak i 15 år och dessa besvär dykt upp mer nyligen.

Normalt tar inte reumatologer hand om artros. Sök din allmänläkare istället.


Håller du inte med? Eller har du andra erfarenheter? Kommentera lite längre ner.

Inte riktigt det du letade efter?
Gör en sökning. | Eller ställ din egen fråga här.

Prenumerera på nyhetsbrevet som kommer varje onsdag kväll med senaste veckans inlägg.

Symptom och problem som nämns här på sajten kan vara biverkningar av läkemedel. Rapportera gärna biverkningar till Läkemedelsverket.

Om Fredrik Hed

Apotekare och medicinjournalist, just nu redaktör för Diabetesförbundets medlemstidning Allt om Diabetes. Tidigare chefredaktör för Reumatikervärlden, Läkemedelsvärlden, Evidens och Tidningen Apoteket. Ofta anlitad moderator, bland annat i Almedalen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *