Hem / Biverkning / Kan jag få bröstcancer av blodtrycksmedicin?
Risken att få bröstcancer av blodtrycksmedicin är liten.

Kan jag få bröstcancer av blodtrycksmedicin?

Har högt blodtryck och tar för detta och , 100 mg av varje. Har nu även fått , 0,5 mg. Går dessa läkemedel ihop?

Har hört på TV att amlodipin inte är bra då en hög procent fick bröstcancer. Då känns det inte bra att ta denna.

Kvinna, 67 år, högt blodtryck

Alla dessa läkemedel är vanliga för att behandla högt blodtryck och det är vanligt att man kombinerar två eller flera av dem för att få ner trycket till normala nivåer. Amlodipin är också ett väldigt effektivt läkemedel mot högt blodtryck. Så svaret på din första fråga är ja, de går bra ihop och är en vanlig kombination.

Sen det här med bröstcancer. Det stämmer, i höstas var det ett inslag på SVT om en studie som visade ökad risk för kvinnor som hade tagit så kallade kalciumflödeshämmare (bland annat amlodipin) i mer än tio år. Studien visade att förekomsten av bröstcancer var högre hos dem jämfört med kvinnor som inte hade tagit sådana läkemedel.

Sluta inte med behandlingen

Däremot säger också forskarna som gjort studien, inklusive svenska läkare, att man inte ska sluta med sin behandling eftersom risken att drabbas av komplikationer (som t ex stroke) av det höga blodtrycket är större än att drabbas av bröstcancer. De som har gjort studien säger också att resultaten från denna studie behöver bekräftas i en ny studie. Svenska rekommendationer har heller inte ändrats baserat på denna studie.

Är du trots det orolig ska du naturligtvis prata med din läkare och be att få ett annat preparat. Det finns flera olika att kombinera. I ditt fall har du redan en betablockerare (metoprolol) och en AII-blockerare (losartan). Du skulle i så fall kunna byta ut amlodipin mot t ex en liten dos diuretika (vattendrivande), förslagsvis en tiaziddiuretika.

Sen finns det flera andra saker som är effektiva att göra för att få ner det höga blodtrycket – om du inte redan prövat det. Sluta röka, dricka mindre , gå ner i , motionera mer och äta mindre salt.

*** OBS! Detta inlägg är mer än två år gammalt (4 år för att vara exakt). Men jag gör mitt yttersta för att hålla även äldre inlägg uppdaterade. /Fredrik Hed, Fråga Apotekaren ***