Hem / Hjärta/Kärl / Vad beror blodtrycksfallet på?

Vad beror blodtrycksfallet på?

Jag är 68 år och har blivit rekommenderad av en hälsocoach att äta en vitamintablett som heter 7-keto DHEA. Den ska hålla mig frisk och förhindra åldrande, minnesförlust med mera. Jag äter även medicin mot högt blodtryck, jag tar två tabletter Centyl K 2,5 mg/573 mg varje morgon. När jag testade DHEA så fick jag blodtrycksfall då trycket gick ner väldigt fort. Jag kallsvettades och blev svimfärdig. Kan det bero på den nya medicinen? Kan man kombinera den tabletten med min medicin?

Lite orolig


Centyl är ett vätskedrivande läkemedel som hjälper till att sänka blodtrycket i kroppen. DHEA (de-hydro-epi-androsterone) bildas i binjurebarken och i testiklarna, och är det viktigaste utgångsmaterialet för syntes av naturliga kvinnliga könshormoner, östrogener. Enligt Dopingjouren är 7-keto DHEA en nedbrytningsprodukt av prohormonet DHEA. Om man ger DHEA till en kvinna får hon i första hand en androgen effekt – utveckling av manliga karaktärsdrag som till exempel djupare röst, samt skägg- och hårväxt.

Det finns få studier på DHEA och det finns inga garantier att det du köper verkligen innehåller det som står på burken. Det kan också innehålla helt andra ämnen. Med detta sagt föreslår jag att du inte tar detta preparat.


Denna fråga besvarades i Hemmets Journal nr 45 2014.

*** OBS! Detta inlägg är mer än två år gammalt (3 år för att vara exakt). Men jag gör mitt yttersta för att hålla även äldre inlägg uppdaterade. /Fredrik Hed, Fråga Apotekaren ***

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *