Senaste nytt!
Hem / Läkemedel / Biverkning / Ska man inte trappa ner SSRI innan byte?

Ska man inte trappa ner SSRI innan byte?

*** OBS! Detta inlägg är mer än två år gammalt. Även om jag gör mitt yttersta för att hålla även äldre inlägg uppdaterade, kan jag inte alltid garantera det. /Fredrik Hed ***

Min läkare föreslog ett snabbt byte från den ena dagen till det andra från Paroxetin 20 mg till Zoloft 50 mg. Vet att båda tillhör klassen N06AB (SSRI). Trodde man var tvungen att trappa ner dessa typer av mediciner innan man prova något annat, men det kanske inte gäller i detta fall?

Kan jag lita på att min läkare gjort korrekt eller är jag försökskanin? Idag är det 3:e dagen jag äter Zoloft och börjar känna vissa skillnader så som rysningar, elstötar i händer och fötter bl a.

/Görgen


Din läkare har rätt och använder inte dig som försökskanin. Men du har också rätt.

Dessa läkemedel ska normal trappas ut – om man byter till en annan sorts läkemedel – i en annan klass. Men eftersom ni byter inom klassen, ska det normalt inte behövas. Så det bör gå bra.

Sen kan det hända att vissa människor ändå känner av bytet, som du i det här fallet. Normalt brukar detta gå över inom 1-2 veckor. Fortsätt med den nya medicinen om det inte blir för jobbigt för det kommer gå över. Om inte – prata med din läkare.


Inte riktigt det du letade efter?

Gör en sökning. | Eller ställ din egen fråga här.

Prenumerera på nyhetsbrevet som kommer varje onsdag kväll med senaste veckans inlägg.

Symptom och problem som nämns här på sajten kan vara biverkningar av läkemedel. Rapportera gärna biverkningar till Läkemedelsverket.

Om Fredrik Hed

Apotekare och medicinjournalist, just nu redaktör för Diabetesförbundets medlemstidning Allt om Diabetes. Tidigare chefredaktör för Reumatikervärlden, Läkemedelsvärlden, Evidens och Tidningen Apoteket. Ofta anlitad moderator, bland annat i Almedalen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *