Hem / Nyhet / LIF inrättar IGM Consumer för att granska marknadsföring mot allmänheten

LIF inrättar IGM Consumer för att granska marknadsföring mot allmänheten

Nu utvecklas och förstärks egenåtgärdssystemet ytterligare genom att IGM:s uppgifter delas i två tjänster. IGM Professional ansvarar för och handlägger ärenden som gäller information och marknadsföring riktad mot sjukvården. En ny tjänst inrättas, IGM Consumer, som ansvarar för och handlägger ärenden som gäller information och marknadsföring riktad mot allmänheten.

De två tjänsterna utgör tillsammans framtidens IGM enligt utlysningen på LIF:s webbsida.

Den sökande ska ha en kvalificerad utbildning inom hälso- och sjukvårdens område – till exempel apotekare, receptarie eller sjuksköterska – med betydande och allsidig yrkeserfarenhet, samt ha insikter inom marknadsrätt. Du har erfarenhet av och intresse för egenvårdsområdet. Ett intresse och viss kunskap inom sociala medier är meriterade.

Bland arbetsuppgifterna ingår handläggning av anmälningsärenden från såväl privatpersoner och sjukvården som läkemedelsföretag. Dessutom ingår:

  • Marknadsbevakning: innefattar bevakning av material från läkemedelsföretagen men innebär även att kontinuerligt följa läkemedelsreklam och läkemedelsinformation i olika media.
  • IGM Consumer avgör självständigt flertalet ärenden, men överför i vissa fall ärenden till NBL.
  • IGM Consumer kan på eget initiativ ta upp en åtgärd för prövning, ett så kallat initiativärende.

Tjänsten ska sökas senast 27 mars 2013.

*** OBS! Detta inlägg är mer än två år gammalt. Även om jag gör mitt yttersta för att hålla även äldre inlägg uppdaterade, kan jag inte alltid garantera det. /Fredrik Hed ***

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *