Hem / P-piller / Ska jag få en mensliknande blödning med p-piller?

Ska jag få en mensliknande blödning med p-piller?

Jag tar p-piller Prionelle regelbundet varje dag, och började för drygt en månad sedan. Min kille kom i mig när jag hade börjat med dessa piller, en vecka efter start.

Innan jag började med p-piller använde jag mej av att jag fick mens varje månad som en sorts graviditetskoll. Så jag såg att jag inte var gravid.

Men nu får jag en så kallad mensliknande blödning. Menas det att om jag inte får den kan jag vara gravid så som det är i vanliga fall? Eller får man den mensliknande blödningen hur som helst när man äter p-piller?

/Sanna

Förutom att skydda mot graviditet gör p-piller att mensblödningarna blir mer regelbundna och ofta blir menstruationen mindre smärtsam och mängden minskar. Du ska alltså få en mensblödning var 4e vecka även när du tar p-piller – det är normalt.

Men det kan hända att den uteblir även om det är ovanligt. Skulle den utebli två gånger på raken kan du vara gravid. Informera din läkare/barnmorska omgående. Börja inte på nästa tablettkarta förrän din läkare/barnmorska kontrollerat att du inte är gravid.

P-piller kallas även för kombinerade p-piller, eftersom de innehåller två typer av hormoner. Det ena hormonet som ingår är ett östrogen. Oftast är det konstgjort östrogen, etinylestradiol, som liknar kroppens eget östrogen, men i några p-piller ingår naturligt östrogen, som kallas estradiol. Det andra hormonet som ingår är ett så kallat gestagen, som liknar gulkroppshormonet. I gruppen gestagener finns flera olika ämnen och det skiljer sig åt mellan de olika preventivmedlen vilket gestagen som ingår. Kombinerade p-piller skiljer sig från så kallade minipiller och mellanpiller som bara innehåller gestagen.

Prionelle innehåller etinylestradiol och levonorgestrel, lika mycket av varje i varje tablett.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *