Senaste nytt!
Hem / Naturmedel / Kosttillskott / Behöver jag oroa mig för serotonergt syndrom?

Behöver jag oroa mig för serotonergt syndrom?

Jag tar Sertralin 150 mg per dag för ångest.

Kan jag börja äta både och samtidigt som jag äter 150 mg sertralin? Kan det vara farligt på något sätt? Jag tänker framför allt på serotonergt syndrom.

Jazzans, 29 år

Du behöver inte oroa dig för serotonergt syndrom i det här fallet.

Risken för serotonergt syndrom finns ffa när sertralin kombineras med andra läkemedel som är avsedda att behandla åkommor i det centrala nervsystemet, som t ex andra SSRI-preparat och ffa så kallade MAO-hämmare.

När det gäller 3 och D-vitamin finns inte den ökade risken i kombination med sertralin. Däremot ska di vara lite försiktig med alkohol när du tar sertralin, då det kan förstärka ev bieffekter med sertralin.


Inte riktigt det du letade efter?

Gör en sökning. | Eller ställ din egen fråga här.

Prenumerera på nyhetsbrevet som kommer varje onsdag kväll med senaste veckans inlägg.

Symptom och problem som nämns här på sajten kan vara biverkningar av läkemedel. Rapportera gärna biverkningar till Läkemedelsverket.

Om Fredrik Hed

Apotekare och medicinjournalist, just nu redaktör för Diabetesförbundets medlemstidning Allt om Diabetes. Tidigare chefredaktör för Reumatikervärlden, Läkemedelsvärlden, Evidens och Tidningen Apoteket. Ofta anlitad moderator, bland annat i Almedalen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *