Hem / Smärta / Kan jag ta Orudis samtidigt som jag tar Sertralin?

Kan jag ta Orudis samtidigt som jag tar Sertralin?

Jag äter 100 mg/dag mot ångest och för att dämpa panikångestattacker.

Jag undrar om jag kan ta Orudis Retard 200 mg depotkapslar, för kraftiga menstruationssmärtor, utan ”risk”?

Det står på Orudis info att man ska rådfråga vid samtidigt användande. Vad är det som kan hända?

/PK, 45

Det finns en ökad risk för blödning i magtarmkanalen om du tar Sertralin och Orudis retard samtidigt. Det är större risk för äldre människor och om du har en njur- eller leversjukdom.

Testa och se hur det går. Det behöver inte bli problem bara för att varningen finns.

Det är bra om du har koll på onormal blödning vid exempelvis menstruation, smärtor från magtrakten, huvudvärk, näsblod mm och viktigt att du slutar med Orudis i så fall.

Om Orudis fungerar bra mot mens-smärtan prata med din läkare för att hitta ett alternativ till Sertralin istället.

*** OBS! Detta inlägg är mer än två år gammalt (2 år för att vara exakt). Men jag gör mitt yttersta för att hålla även äldre inlägg uppdaterade. /Fredrik Hed, Fråga Apotekaren ***