Senaste nytt!
Hem / Biverkning / Kan Voltaren och Ipren ge högt blodtryck som biverkan?

Kan Voltaren och Ipren ge högt blodtryck som biverkan?

*** OBS! Detta inlägg är mer än två år gammalt. Även om jag gör mitt yttersta för att hålla även äldre inlägg uppdaterade, kan jag inte alltid garantera det. /Fredrik Hed ***

Sitter här med en nyopererad fotled. Innan operationen gav 2 voltaren + 1 bra smärtlindring. Men kan den kombinationen ge mig högt blodtryck som biverkan?

Jag röker ej, dricker normalt 1-2 glas vin/vecka till mat, motionerar 4-5 ggr/vecka och lever sunt.

Kvinna, 46 år

[hr]

Jo, det finns rapporter om att smärtstillande läkemedel av NSAID-typ (inkl Voltaren och Ipren) kan ge ett förhöjt blodtryck. Men det betyder inte att alla får det. Därför är det bra att ha koll på trycket och mäta det emellanåt om du tar mycket NSAID-preparat.

Om du redan har ett förhöjt blodtryck är det inte bra att börja med något sådant preparat. Då är paracetamol ett bättre alternativ. Det finns i t ex och Panodil.


Inte riktigt det du letade efter?

Gör en sökning. | Eller ställ din egen fråga här.

Prenumerera på nyhetsbrevet som kommer varje onsdag kväll med senaste veckans inlägg.

Symptom och problem som nämns här på sajten kan vara biverkningar av läkemedel. Rapportera gärna biverkningar till Läkemedelsverket.

Om Fredrik Hed

Apotekare och medicinjournalist, just nu redaktör för Diabetesförbundets medlemstidning Allt om Diabetes. Tidigare chefredaktör för Reumatikervärlden, Läkemedelsvärlden, Evidens och Tidningen Apoteket. Ofta anlitad moderator, bland annat i Almedalen.