Hem > Äldre > Beror mina besvär på överkänslighet?
överkänslighet

Beror mina besvär på överkänslighet?

Jag är 76 år gammal och håller fortfarande på med lättare rehab efter en höftplastik 22/5 -17 (höger höft). Jag har också lite problem med min andning, samt i händer och , samt svullnad i ben och . Har en ganska påtaglig slembildning på morgonen.

Jag tar följande läkemedel och tillskott:

  • Omega 3, 2 tabletter/dag
  • Artrox, 2 tabletter/dag
  • D-vitamin Forte 1 tablett/dag
  • Furosemid Orifarm 40 mg (1 morgon + lunch) vid behov.
  • Bricanyl Turbohaler 0,5 mg/dos vid behov.

Alla blodprov som tagits vid flera tillfällen är ok enligt läkare. Läkaren som opererade höften är nöjd med operationen (enligt röntgen) i oktober – 17.

Min fråga är om besvären som jag upplever och känner kan bero på överkänslighet? Har hört att man kan vara överkänslig även om allergitest inte visar något.

GC

Dina problem är, om jag förstått det rätt, andning och stelhet i händer o ben samt svullnad i ben o fötter, och även slembildning på morgonen.

Stelhet kan vara åldern, inte ovanligt. Eller artros.

Troligen inte överkänslighet

Problem med andning, svullnad i ben och fötter, samt slembildning kan vara tecken på hjärtsvikt. Prata med din läkare om det.

Jag tror inte att det är , det borde inte ge den typen av besvär som du nämner. Jag skulle istället tippa på att de besvär som du upplever är av dina sjukdomar.

LÄS MER: Vågar jag fortsätta med kosttillskotten?

 

_____________________________________________________________

Vill du ha mer?

Prenumerera på nyhetsbrevet. Kommer varje onsdag kväll med veckans alla inlägg.

Ställ en egen fråga och få svar direkt till din e-post.

Här kan du få 15 tips för en bättre läkemedelsanvändning?

Hittade du inte vad du letade efter? Sök i rutan nedan:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.