Hem > Antibiotika > Varför blir jag så trött när jag tar Kåvepenin?

Varför blir jag så trött när jag tar Kåvepenin?

På grund av en tandinfektion tar jag två tabletter tre gånger dagligen i tio dagar. Jag blir väldigt trött vid intag av dessa, men det står inte med som . Är det tabletterna eller kan det vara något annat?

Ann

Kåvepenin ger normalt inte trötthet som biverkan, men det kan ju inte helt uteslutas.

Bakterierna går sönder

En annan förklaring kan vara att penicillin (Kåvepenin) är bakteriolytiskt (tar död på bakterierna genom att de går sönder) och vid hög koncentration av bakterier får man också en kraftigare avdödning av dem, med frisättning av toxiner (gifter) när de går sönder. Dessa gifter skulle kunna orsaka att man under en period ”mår dåligt” under tiden som kroppen tar han om dem. Men normalt är det bara några timmar. Detta kallas också en mild variant av Herxheimer-reaktion.

Det kan också vara själva som gör dig trött.

_________________________________________________________________________________________________

Vill du ha mer?

Prenumerera på nyhetsbrevet. Kommer varje onsdag kväll med veckans alla inlägg.

Ställ en egen fråga och få svar direkt till din e-post.

Här kan du få 15 tips för en bättre läkemedelsanvändning?

Tipsa en vän - klicka på dela-knapparna nedan.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *