Hem > Biverkning > Är det atorvastatin som har påverkat ASAT och ALAT?
påverkat ASAT och ALAT
Foto: asierromero

Är det atorvastatin som har påverkat ASAT och ALAT?

Jag är en kvinna på 66 år. Jag fick hjärtinfarkt i november 2017, och tio dagar senare akut leversvikt. Nu har jag fått diagnosen AIH, autoimmun hepatit. Tog azatioprin i drygt 2 veckor, men har tillfälligt fått sluta med den pga rethosta och ”trångt” i bröstet. Fick i stället öka prednisolonet till 20 mg/dag

Jag tar följande läkemedel:

  • Prednisolon 20 mg – AIH
  • Atorvastatin 80 mg – hjärtinfarkt
  • Metoprolol 50 mg – hjärtinfarkt
  • Acetylsalicylsyra 75 mg – hjärtinfarkt
  • Ezetimib 10 mg – hjärtinfarkt
  • Brilluque 2 * 90 mg – hjärtinfarkt
  • Folsyra – B9 brist
  • Esomeprazol 20 mg – magsyra
  • Calcichew D3 – kalk o d-vitamin
  • Behepan 1 mg – b-vitamin
  • Mianserin Mylan 10 mg – sömn

Läste i Fass om under kontraindikationer: – ”Med aktiv leversjukdom eller oförklarlig ihållande förhöjningar av serumtransaminaser till mer än 3 ggr den övre gränsen för normalvärdet”. Mina värden blev aldrig helt normala efter leversvikten. Värdena ar pendlat mellan 1,5 – 3 för att nu senast ligga på ASAT – 7,4 och ALAT – 7.

Tror du att Atorvastatinet kan ha orsakat höjningarna och bör jag ta upp det med läkarna? Känns som jag helst skulle vilja sluta med det.

Yaccy

Normalvärden för ASAT och ALAT är enligt följande:

Är det atorvastatin som har påverkat ASAT och ALAT? Biverkning Hjärta/Kärl ALAT ASAT atorvastatin leversvikt

  • ASAT, Kvinnor: < 0,60 µkat/L
  • ALAT, Kvinnor: 0,15 – 0,75 µkat/L

Värden upp till 2-3 är förhöjda men behöver inte anses farliga. Däremot bör de kontrolleras igen. Dina höga värden som nu ligger på runt 7 bör analyseras djupare.

Visst kan det vara så att atorvastatin kan ha bidragit till det, men jag tror inte att det ensamt har påverkat levern. Iom hjärtinfarkten och den efterföljande leversvikten kan det visst vara så som läkaren säger, att det är en AIH.

Enligt Fass ska atorvastatin inte användas vid aktiv leversjukdom, så jag tycker att du och din läkare ska följa det och hitta ett annat alternativ. Jag tycker alltså absolut att du ska ta upp det med läkaren. Däremot behöver du sannolikt behandling för höga blodfetter för att minska risken för nya hjärtinfarkter. Det finns andra alternativ.

LÄS MER: Kan jag ta Redasin istället för Atorvastatin?

 

_____________________________________________________________

Vill du ha mer?

Prenumerera på nyhetsbrevet. Kommer varje onsdag kväll med veckans alla inlägg.

Ställ en egen fråga och få svar direkt till din e-post.

Här kan du få 15 tips för en bättre läkemedelsanvändning?

Hittade du inte vad du letade efter? Sök i rutan nedan:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.