Hem > Biverkning > Kan sertralin ge ljusare avföring?
ljusare avföring

Kan sertralin ge ljusare avföring?

Jag undrar om Sertralin Bluefish 50 mg kan ge ljusare avföring? Jag har nu tagit detta mot OCD i drygt en vecka och upptäckt detta?

(kvinna, 32 år, behandlas för – Obsessive-Compulsive Disorder)

Sertralin är ett SSRI-läkemedel som funnits länge för behandling av olika tillstånd, bland annat tvångssyndrom.

I den medicinska litteraturen hittar jag inga uppgifter att det skulle orsaka ljusare . Så svaret är med stor sannolikhet nej.

Däremot finns det uppgifter att 18 procent får lösare avföring/diarré.

Sertralin används framför allt för att behandla depression. Det är ett så kallat antidepressivt läkemedel.

Läkemedlet används också för att behandla vissa typer av ångest, som till exempel panikångest. Det kan även användas vid andra former av psykiska besvär, som tvångstankar och tvångshandlingar, eller så kallat stressyndrom, det vill säga speciella, svåra och långvariga psykiska besvär efter en traumatisk upplevelse.

Sertralin tillhör en grupp antidepressiva läkemedel som kallas selektiva serotoninåterupptagshämmare, SSRI.

LÄS MER: Går det bra att kombinera Sertralin och Mirtazapin?

 

_____________________________________________________________

Vill du ha mer?

Prenumerera på nyhetsbrevet. Kommer varje onsdag kväll med veckans alla inlägg.

Ställ en egen fråga och få svar direkt till din e-post.

Här kan du få 15 tips för en bättre läkemedelsanvändning?

Hittade du inte vad du letade efter? Sök i rutan nedan:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.