Hem / Dosering / Är inte Ketamin farligt att ta i låga doser?
ketamin

Är inte Ketamin farligt att ta i låga doser?

Jag tänkte fråga om en sak. Detta med Ketamin mot depressioner såg jag första gången i Lundatidningen. Men är inte Ketamin en bensodiazepin? Det skrivs aldrig ut för det anses vara för farligt och beroendeframkallande?

Jag har en erfarenhet när jag hade en djup depression och jag var mycket trött och hade ont i kroppen. I samband med en mr-röntgen så hade jag så ont i kroppen så jag inte kunde ligga stilla. Jag fick 5 droppar Dormicum som är bensodiazepin och lugnande. Efter den röntgen så var värken borta och jag kände mig mycket bra och var piggare än vanligt fast att det är lugnande och man ska känna sig tröttare.

Jag hade gått på lyckopiller ganska länge och hade aldrig känt mig så bra så det var en överraskning att jag mådde så bra som jag gjorde. Jag skulle trots allt bara på en MR röntgen.

Är inte Ketamin farligt att ta i låga doser? När börjar denna studie som ska påbörjas i Lund?

/Micke

Ketamin är ett bedövningsmedel som används vid operationer, det är inte en bensodiazepin. Dormicum är däremot en bensodiazepin.

Man ska vara försiktig med ketamin eftersom det är beroendeframkallande. Ju lägre doser desto mindre farligt är det.

Vet inte något mer om studien i Lund, verkar inte som att de kommit igång ännu. Hittar inget som tyder på det. Men mer info om studien hittar du här.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *