Hem > Hud > Kan jag göra en tatuering när jag tar isotretionin?
tatuering

Kan jag göra en tatuering när jag tar isotretionin?

Jag ska återuppta behandling mot acne med isotretinoin 40-60 mg/dag.

Finns det anledning att inte genomföra en kosmetisk tatuering eller fillerbehandling (exempelvis med Restylane) under tiden jag använder isotretionin?

Emma

Jag skulle inte rekommendera dig att göra det under tiden som du tar isotretinoin. Om du kan, gör tatueringen och/eller fillerbehandlingen innan du börjar med isotretinoin, eller vänta med dem tills du är färdig med behandlingen.

Kan jag göra en tatuering när jag tar isotretionin? Hud acne akne filler isotretionin tatuering

Sämre sårläkning vid tatuering

Anledningen till detta är att isotretinoin försämrar sårläkning under tiden som du tar den. Det kan betyda att det tar längre tid för såren att läka, och att eventuella ärr i huden kan bli fula.

Här finns en engelsk artikel om din fråga.

_____________________________________________________________

Vill du ha mer?

Prenumerera på nyhetsbrevet. Kommer varje onsdag kväll med veckans alla inlägg.

Ställ en egen fråga och få svar direkt till din e-post.

Här kan du få 15 tips för en bättre läkemedelsanvändning?

Hittade du inte vad du letade efter? Sök i rutan nedan:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.