Hem > Antibiotika > Röda utslag – ska jag sluta med antibiotikan?

Röda utslag – ska jag sluta med antibiotikan?

Jag tar Ciprofloxacin Ranbaxy 500 mg och 300 mg för en sårinflammation.

Har fått röda utslag på händer knän och armbågar, röda prickar som sticker och svider. Har tre dagar kvar på en tiodagars kur. Utslagen kom efter ungefär en veckas behandling.

Ska jag sluta med antibiotikan?

AC

Nej, jag tycker inte att du ska avsluta behandlingen. Eftersom dina röda utslag inte kom direkt när du började med läkemedlen är det troligen inte en allergisk reaktion på grund av läkemedlen.

Sluta inte med antibiotikan pga röda utslag

Om det inte är helt olidligt tycker jag inte att du ska sluta. Då riskerar du att sårinflammationen kommer tillbaka och du tvingas fortsätta ännu längre med samma eller någon annan antibiotika.

Röda utslag - ska jag sluta med antibiotikan? Antibiotika Biverkning Hud antibiotika ciprofloxacin Dalacin inflammation sår utslag

Men, för säkerhets skull, prata med din läkare först.

Här kan du läsa mer om infektioner och inflammationer (1177.se).

LÄS MER: Varför får jag inte dricka alkohol om jag tar Flagyl?

 

_____________________________________________________________

Vill du ha mer?

Prenumerera på nyhetsbrevet. Kommer varje onsdag kväll med veckans alla inlägg.

Ställ en egen fråga och få svar direkt till din e-post.

Här kan du få 15 tips för en bättre läkemedelsanvändning?

Tipsa en vän - klicka på dela-knapparna nedan.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.