Hem > CNS > Går det bra att kombinera Sertralin och Mirtazapin?
Det är inte optimalt att kombinera Sertralin och Mirtazapin

Går det bra att kombinera Sertralin och Mirtazapin?

Jag påbörjade 50 mg för ett par veckor sedan, på väg mot 100 mg. Nu har jag fått Krka 15 mg också (mot sömnbesvär).

Jag har hört att det ska vara dåligt att kombinera dessa mediciner. Jag har mycket jobbigt redan med Sertralin och de det ger.

Är det verkligen en bra idé att börja med Mirtazapin Krka också?

Det är inte en optimal kombination men det kan fungera. Välj i så fall lägsta möjliga dos av båda läkemedlen.

Samtidig användning av med serotonerga aktivitet såsom serotoninåterupptagshämmare, MAO-hämmare, tricykliska antidepressiva, 5-HT1-receptor agonister, ergotalkaloider, litium, och tryptofan kan förstärka risken för serotonergt syndrom, vilket är en sällsynt men allvarlig och potentiellt dödligt tillstånd som anses bero på överstimulering av 5-HT1A- och 2A-receptorer i hjärnstammen.

LÄS MER: Varför skrivs Mirtazapin och Sertralin ut om de krockar?

Går det bra att kombinera Sertralin och Mirtazapin? CNS Depression Interaktion kombinera mirtazapin serotonergt syndrom serotonin sertralin SSRI

Kan uppkomma vid överdosering

Serotonergt syndrom kan uppkomma vid överdosering med SSRI-preparat (Sertralin), SNRI-preparat och övriga antidepressiva medel (Mirtazapin). Det kan uppkomma akut efter en överdosering men även efter intag av vanliga behandlingsdoser. Syndromet beror på en kraftig frisättning av serotonin i CNS och man talar ibland om en ”serotonerg storm”. Risken är särskilt stor om ett antidepressivt läkemedel kombineras med något annat medel som också frisätter serotonin.

Symptomen domineras av CNS-symptom med akatisier (motorisk oro i kroppen), tremor (darrningar), svettning, oro, agitation (rastlöshet), konfusion (förvirring), diarré, hyperreflexi (ökad reflex-retbarhet), klonus (muskelkramp), takykardi (ökad hjärtfrekvens), rigiditet (stelhet) och hypertermi (förhöjd kroppstemperatur), och kan vara hastigt insättande.

LÄS MER: Är det lämpligt med kosttillskott när jag tar mirtazapin?

 

_____________________________________________________________

Vill du ha mer?

Prenumerera på nyhetsbrevet. Kommer varje onsdag kväll med veckans alla inlägg.

Ställ en egen fråga och få svar direkt till din e-post.

Här kan du få 15 tips för en bättre läkemedelsanvändning?

Hittade du inte vad du letade efter? Sök i rutan nedan:

5 kommentarer

  1. Hi Virgil,
    You can talk to me, pls email me at fredrik at fragaapotekaren.se
    Thanks

  2. I have a question about your content. I was wondering who I could speak to about that. I appreciate your time in advance, Virgil.

  3. Har inte själv boken men har delvis lyckats läsa den på Google Books. Stahl har många ”heroic combo’s” – de flesta vara teoretiska.

    Jag skriver inte ovan att det är en dålig kombination – utan ”Det är inte en optimal kombination men det kan fungera.”

    Man bör vara observant på serotonergt syndrom – något som både Sfinx (http://www.janusinfo.se/sfinx/interactions/index_menus.jsp) och drugs.com (http://www.drugs.com/interactions-check.php?drug_list=1640-0,2057-0) varnar för.

    Som med alla dessa läkemedel bör man vara försiktig vid alla kombinationer och dosförändringar.

  4. Jag undrar huruvida detta verkligen stämmer, att kombinationen skulle vara dålig. Stephen M. Stall rekommenderar det som en ”heroic combination” i sin bok Essential Psychopharmacology, mot svårbehandlade psykiska besvär.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.