Hem > Interaktion > Kan det vara så att mina mediciner krockar med varandra?
krockar

Kan det vara så att mina mediciner krockar med varandra?

Sedan jag började med och för två veckor sedan har jag ibland känt mig yr och trött. När jag tagit mitt blodtryck har det varit lågt, t ex 98/65.

Kan det vara så att mina nya sänker blodtrycket och kan jag i så fall låta bli att ta candersartan på morgonen?

Jag tar Sertralin och Oxascand efter att ha suttit i rullstol med gipsat ben i åtta veckor i sommar fick jag hemsk ångest och min tinnitus förvärrades. Har nu ätit dessa mediciner i drygt två veckor. Oxascand är tillfällig tills Sertralin förhoppningsvis gör att jag mår bättre. Första gången jag äter dessa mediciner.

Jag har och tar Metoprolol 100 mg, candersatan 16 mg, Kalcipos 500 mg, Oxascand 10 mg vb (oftast 2 el 3/dag ) och sertralin 50 mg.

Gusgu

Dina mediciner interagerar med varandra – de krockar alltså – vilket skulle kunna vara anledningen till att du känner dig yr och trött, eftersom blodtrycket är lågt.

Krockar med flera av din läkemedel

Oxascand kan interagera både med metoprolol och sertralin, och göra att blodtrycket sänks mer än normalt, och kan ge ökad yrsel.

Prata med din läkare om att ev sänka dosen av metoprolol eller , alternativt att ta candesartan på kvällen istället.

 

_____________________________________________________________

Vill du ha mer?

Prenumerera på nyhetsbrevet. Kommer varje onsdag kväll med veckans alla inlägg.

Ställ en egen fråga och få svar direkt till din e-post.

Här kan du få 15 tips för en bättre läkemedelsanvändning?

Hittade du inte vad du letade efter? Sök i rutan nedan:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.