Hem > Interaktion > Kan jag kombinera Johannesört med tryptofan?
Det är inte lämpligt att kombinera johannesört och tryptofan

Kan jag kombinera Johannesört med tryptofan?

Kan jag kombinera (johannesört) med något dopaminhöjande tillskott, till exempel L-Tryptophan?

Kicki, 47

Nu skriver du inte varför du tar dessa, men jag antar att det är pga eller lättare .

Jag tycker inte att du ska kombinera dessa. När jag söker på just den kombinationen får jag upp en varning:

Kan öka risken för biverkningar

”Användning av tillsammans med tryptofan kan öka risken för ett sällsynt men allvarligt tillstånd som kallas serotoninsyndromet, eller serotonergt syndrom, vilket kan inkludera symtom som förvirring, hallucination, extrema förändringar i blodtryck, ökad hjärtfrekvens, feber, överdriven svettning, skakningar eller skakningar, suddig syn, muskelspasmer eller stelhet, tremor, inkoordination, magkramp, illamående, kräkningar och diarré. Svåra fall kan leda till koma och död.”

Känns dumt att chansa tycker jag.

Istället för att ta tryptofan skulle jag öka dosen av Johannesört till det som rekommenderas på förpackningen. Om det inte hjälper skulle jag söka hjälp hos en , för att få en ordentlig diagnos och rätt behandling.

_________________________________________________________________________________________________

Vill du ha mer?

Prenumerera på nyhetsbrevet. Kommer varje onsdag kväll med veckans alla inlägg.

Ställ en egen fråga och få svar direkt till din e-post.

Här kan du få 15 tips för en bättre läkemedelsanvändning?

Tipsa en vän - klicka på dela-knapparna nedan.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *