Hem > Läkemedel > Interaktion > Kan jag kombinera Johannesört med tryptofan?
Det är inte lämpligt att kombinera johannesört och tryptofan

Kan jag kombinera Johannesört med tryptofan?

Kan jag kombinera Hypermin (johannesört) med något dopaminhöjande tillskott, till exempel L-Tryptophan?

Kicki, 47

Nu skriver du inte varför du tar dessa, men jag antar att det är pga nedstämdhet eller lättare depression.

Jag tycker inte att du ska kombinera dessa. När jag söker på just den kombinationen får jag upp en varning:

Kan öka risken för biverkningar

”Användning av johannesört tillsammans med tryptofan kan öka risken för ett sällsynt men allvarligt tillstånd som kallas serotoninsyndromet, eller serotonergt syndrom, vilket kan inkludera symtom som förvirring, hallucination, extrema förändringar i blodtryck, ökad hjärtfrekvens, feber, överdriven svettning, skakningar eller skakningar, suddig syn, muskelspasmer eller stelhet, tremor, inkoordination, magkramp, illamående, kräkningar och diarré. Svåra fall kan leda till koma och död.”

Känns dumt att chansa tycker jag.

Istället för att ta tryptofan skulle jag öka dosen av Johannesört till det som rekommenderas på förpackningen. Om det inte hjälper skulle jag söka hjälp hos en läkare, för att få en ordentlig diagnos och rätt behandling.

LÄS MER: Behöver jag oroa mig för serotonergt syndrom?

 

Dela det här med dina vänner

Vill du ha mer?

Prenumerera Nyhetsbrevetet kommer varje onsdag kväll med veckans alla inlägg.
Ställ en egen fråga och få svar direkt till din e-post.
Exklusiva tips Här kan du få 15 tips för en bättre läkemedelsanvändning

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.