Hem / Biverkning / Jag får diarré när jag tar Antabus – vad kan jag göra?
Antabus

Jag får diarré när jag tar Antabus – vad kan jag göra?

Jag dricker för mycket , alkoholism, samt har dessutom blod- och zinkbrist. Jag tar bland annat Antabus, samt , Emegesan samt Duroferon.

De senaste gångerna när jag har tagit antabus så har jag mått illa och fått diarré. Det går över efter ca tre timmar. Är det något i Antabusen som inte går ihop med det andra. Har ätit dom mot och järnbrist i ca en månad. Fluoxetinen har jag tagit i ca två månader.

M

Diarré är en vanlig med Antabus, men den går vanligtvis över efter någon/några veckor.

Prata med läkaren om det inte går över.

Antabus är ett som används mot alkoholberoende. Läkemedlet ska användas som ett stöd då man helt måste avstå från att dricka alkohol. Om man tar medicinen tillsammans med alkohol får man mycket obehagliga, och ibland farliga symtom, även mindre mängder alkohol gör att man mår dåligt. I regel ska man ta medicinen under övervakning i samband med besök på mottagning. Medicinen kan också kombineras med annan behandling.

Medicinen innehåller det verksamma ämnet disulfiram.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *