Hem > Neurologi > Yrsel > Kan kosttillskotten Gerimax och Membrasin orsaka yrsel?
Gerimax och Membrasin
Foto: needpix.com

Kan kosttillskotten Gerimax och Membrasin orsaka yrsel?

Jag tar Trombyl, Losartan, Bisoprolol och Atorvastatin. Har också tagit kosttillskotten Gerimax och Membrasin i många år.

Går dessa tabletter ihop?

Eller gör någon av dem att jag känner mig yr, till exempel när jag går?

När jag duschar måste jag stödja mig mot väggen.

Mormor 70+

Ja, dina mediciner ska normalt fungera bra ihop med kosttillskotten Gerimax och Membrasin.

På din medicinlista låter det som att du tar Losartan och Bisoprolol för blodtrycket, Atorvastatin för blodfetterna och Trombyl för att motverka blodproppar.

Yrsel kan bero av många orsaker, bland annat variationer i blodtrycket, eller att blodtrycket är för lågt. Det kan vara så att du helt enkelt tar för mycket blodtrycksmedicin och att trycket blir för lågt. Jag föreslår att du mäter ditt blodtryck med jämna mellanrum. Skriv ner värdena och vilket datum du mätte och ta med detta till läkaren nästa gång, för en eventuell dosjustering.

Andra orsaker till yrsel kan vara att balansorganet i innerörat inte fungerar som det ska. Men det kan också handla om att hjärnans samordning är känslig för psykisk stress. Då kan signaler från ögat, balansorganet i innerörat eller känselkroppar och nerver i muskler, hud och leder störas och du kan känna dig yr.

Jag tror inte att det är kombinationen av mediciner och kosttillskott som gör dig yr.

Denna fråga besvarades i Hemmets Journal nr 41 2019.

LÄS MER: Vad ska jag göra för att lindra yrseln?

 

Dela det här med dina vänner

Vill du ha mer?

Prenumerera Nyhetsbrevetet kommer varje onsdag kväll med veckans alla inlägg.
Ställ en egen fråga och få svar direkt till din e-post.
Exklusiva tips Här kan du få 15 tips för en bättre läkemedelsanvändning

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.