Hem > Användning > Är jag överkänslig mot kortison?
överkänslig mot kortison
Foto: Rawpixel.com

Är jag överkänslig mot kortison?

Jag är en 71-årig kvinna som har bestående smärta efter höftoperationer. Jag har vid tre tillfällen de senaste tre åren fått , , då jag fått besvär av min mot acetylsalicylsyra. När jag tagit cortisonet får jag stark värmekänsla och blir röd i ansiktet. Är det möjligt att jag är mot cortison.

Ingen läkare jag frågat har kunnat svara mig angående de besvär jag får av cortisonet. Eller är det så att mina nuvarande mediciner krockar med kortisonet eller vad händer?

Nu kommer jag inte riktigt ihåg hur stor dos jag fick av Betapred, eftersom det var drygt ett år sedan jag fick det utskrivet. Jag skulle ta det någon vecka. Vid ett annat tillfälle fick jag en engångsdos med 12 Betapred och fick samma reaktion. Jag var tvungen att avsluta Betapred eftersom jag får sådana besvär med röd och varm i ansiktet.

Jag tar också Metoprol 100 mg om dagen för blodtrycket och Sertralin 50 mg om dagen för lite depression.

Flamman

Visst kan det hända att man kan vara överkänslig mot kortison. Samtidigt är det du beskriver – värmekänsla och att bli röd i ansiktet – reaktioner man kan känna av efter kortison. Man kan också uppleva en ”speedad känsla” i kroppen, speciellt om man tar kortison en lite längre tid. Så det kanske är så att du både är lite överkänslig och reagerar normalt på en kortisonbehandling.

En engångsbehandling med 12 tabletter är en ganska stark behandling, det blir en stark skjuts på immunförsvaret som går för högtryck. Så det är inte ovanligt att man kan bli varm och röd av det, speciellt vid lite högre doser.

LÄS MER: Vad är det för skillnad på nässprayer med kortison?

 

_____________________________________________________________

Vill du ha mer?

Prenumerera på nyhetsbrevet. Kommer varje onsdag kväll med veckans alla inlägg.

Ställ en egen fråga och få svar direkt till din e-post.

Här kan du få 15 tips för en bättre läkemedelsanvändning?

Hittade du inte vad du letade efter? Sök i rutan nedan:

En kommentar

  1. Jag reagerar också kraftigt på kortison. Jag får huvudskålssvullnad och en fruktansvärd huvudvärk, till och med av nässprej som innehåller kortison! Det innebär väldiga svårigheter ifall jag får en allergireaktion, t ex.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.