Hem / Hjärta/Kärl / Kan jag ta Flexovital som sägs lindra värk?

Kan jag ta Flexovital som sägs lindra värk?

Jag har haft en stroke och har också .

För min stroke tar jag blodförtunnande mediciner (Trombyl 75 mg och Clopidrogel Actavis 75 mg). För det höga blodtrycket tar jag Candesartan.

För blodfetterna som är förhöjda tar jag Simvavastin Bluefish 20 mg, som gör att jag får ont i leder och muskler.

Kan jag ta Flexovital som sägs lindra muskelvärk och ledvärk?

KW

Det ska normalt gå bra att ta det tillsammans med dina mediciner. För säkerhets skull bör du även berätta för din läkare att du tar det. Du ska dock inte förvänta dig någon fantastisk effekt av Flexovital. Det finns inga som har studerat dess effekt.

Tyvärr är muskelvärk en vanlig biverkan med statiner. Du skulle kunna prata med läkaren att prova en annan statin och se om det hjälper. Annars finns andra kolesterolsänkande mediciner du kan prova.

2 kommentarer

  1. snälla du läs på själv om statinerna och deras alla farliga biverkningar.Googla på biverkningar på statiner tex. Jag har läst man lever högst en vecka mera med dessa mediciner. Tar du värktabletter för minska statinvärken, är du inne i medicin karusellen, sedan får du ytterligare för biverkningarna för dem osv osv. Tycker apotekaren här skulle upplysa om dessa mediciner mera. Gå in på tex kostdoktorn och läs. Finns massor av läsbart om detta.
    Jag har även läst att högt kolesterol behövs , ju äldre vi blir, är våra byggstenar, kroppens reparationsmaterial. Kroppen har detta av någon anledning. Kroppen är ej dum. Valet är ditt!

  2. Jag har läst på om statiner och vet att de har en stark dokumentation för att kraftigt minska risken för att dö av en hjärtkärl-sjukdom. Läs mer på t ex Hjärtlung-fondens webbsida om 4S-studien som visade mycket god effekt av att sänka kolesterolet.

    Visst finns det biverkningar med statiner, men inte alla drabbas av dem. Om man drabbas av biverkningar finns det andra alternativ att prova. Jag säger inte att personen ovan ska ta värktabletter, jag nämner det inte alls. Jag skriver att han ska diskutera med sin läkare att byta preparat för kolesterolet.

    Visst behöver vi kolesterol. Men ett alltför högt kolesterol, även för äldre personer, är förenat med ökad risk för allvarliga komplikationer som stroke, hjärtinfarkt och plötslig död.

    /Fredrik

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *