Hem > Special > Hur kan jag somna och sova bättre utan medicin?
somna och sova

Hur kan jag somna och sova bättre utan medicin?

Jag har svårt att både somna och . Det tar lång tid att somna, och när jag väl gör det vaknar jag flera gånger på natten.

Så, hur kan jag somna lätt utan att ta några mediciner?

Anna

Sömnproblem är väldigt vanligt och drabbar de flesta någon gång i livet. Stress, störande ljud, snarkning (egen eller partnerns), alkohol, nikotin, koffein, sjukdomar och läkemedel kan alla påverka hur vi sover.

När vi blir äldre påverkas också sömnen. Då sover vi ytligare och vaknar lättare till. Det kan upplevas som att du sover sämre, men är helt normalt. Kroppen behöver inte mer sömn.

Mycket att göra för att somna och sova bättre

Kvinnor kan också märka förändringen i samband med klimakteriet. Då kan sömnen till exempel påverkas av svettningar på natten.

Som tur är finns det mycket du kan göra innan du provar att ta något för det.

  • Den optimala rumstemperaturen för att sova bra ligger under 20 grader. Sänk alltså temperaturen i sovrummet.
  • Se också till att få mycket dagsljus under dagen, eftersom det hjälper till att reglera den inre kroppsklockan. Det är också bra att undvika mycket ljus på kvällen innan du ska sova.
  • Kartlägg din eventuella stress och försök att minska på den.
  • Regelbunden efter förmåga gör att vi sover bättre. Fysisk aktivitet gör också att vi klarar av stress bättre. Däremot ska du satsa på stillsamma aktiviteter 1-2 timmar innan du ska sova, det hjälper dig att somna.
  • Om du är överviktig ökar risken att snarka. Försök , alltså.
  • Undvika koffein, nikotin och alkohol timmarna innan du ska sova. Det hjälper kroppen att gå ner i varv.
  • Låt sängen vara en plats för att just sova. Sitt inte och arbeta med datorn i sängen, eller läs jobbpapper där.

Om du vill prova något naturmedel för att sova lättare finns det flera att välja på: Adapt Lugn, Hypermin, , Pascoflair, Saframyl, Sleep Repair, och Zenbev. Annars kan KBT eller tyngdtäcke hjälpa.

Om du behöver något starkare börjar du med att kontakta din vårdcentral. Läkaren kan hjälpa dig att hitta rätt. Följande läkemedelsgrupper eller läkemedel används vid sömnsvårigheter:

  • bensodiazepinbesläktade sömnmedel
  • bensodiazepiner
  • Circadin
  • Lergigan och Theralen
  • Propavan
  • Remeron-s och Mirtazapin, som är läkemedel mot depression
  • läkemedel som innehåller örten valeriana.

Källa: 1177.se

LÄS MER: Kan Sleep Repair hjälpa mig att somna bättre?

 

_____________________________________________________________

Vill du ha mer?

Prenumerera på nyhetsbrevet. Kommer varje onsdag kväll med veckans alla inlägg.

Ställ en egen fråga och få svar direkt till din e-post.

Här kan du få 15 tips för en bättre läkemedelsanvändning?

Hittade du inte vad du letade efter? Sök i rutan nedan:

Hur kan jag somna och sova bättre utan medicin? Special Sömn Adapt Lugn Hypermin KBT somna sova sömnproblem

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.