Hem > Nyheter > Nya råd om tillskott av D-vitaminer
tillskott av D-vitaminer

Nya råd om tillskott av D-vitaminer

Tack vare ökad berikning av livsmedel behöver allt färre ta D-vitamintillskott. Men personer som inte äter fisk och mat som berikats med kan behöva äta tillskott. Även och vuxna som inte är ute i solen tillräckligt kan också behöva tillskott.

Det förtydligas i de senaste råden från Livsmedelsverket om tillskott av D-vitaminer.

En ny undersökning som Livsmedelsverket har gjort, Riksmaten Ungdom, visar att närmare var tionde ungdom i Sverige kan ha D-vitaminbrist. Konsekvenserna är allvarliga och Livsmedelsverket vill nu ta till krafttag för att öka intaget av D-vitamin. Dels genom en mer utbredd obligatorisk berikning av D-vitamin i ett större antal produkter, dels genom att se över råden till personer som av olika skäl riskerar få i sig för lite D-vitamin.

– De nya råden stämmer i stora delar överens med våra tidigare råd, men vi har förtydligat vilka grupper som kan behöva tillskott. De flesta behöver inte ta tillskott, men det är viktigt att de som tillhör riskgrupperna gör det, säger Åsa Brugård Konde, nutritionist vid Livsmedelsverket.

D-vitamin är ett av få som kan vara svårt att få i sig i tillräcklig mängd. Fisk, skaldjur och berikade mjölkprodukter är bra källor för D-vitamin, liksom ägg, kyckling och annat kött. D-vitamin bildas även i huden genom solbestrålning, men effekten minskar med åldern.

Det är i huvudsak fyra riskgrupper som omfattas av råden

  • Alla barn yngre än 2 år; rekommenderat tillskott/dag: 10 µg
  • Barn och vuxna som inte äter fisk och/eller D-vitaminberikade produkter (alla åldersgrupper); 10 µg
  • Barn och vuxna med mycket begränsad solexponering (alla åldersgrupper); 10 µg
  • Barn och vuxna med mycket begränsad solexponering (alla åldersgrupper), som dessutom inte äter fisk och/eller D-vitaminberikade produkter; 20 µg
  • Äldre över 75 år; 20 µg

Källa: Livsmedelsverket

Enligt Livsmedelsverket är genomsnittsbehovet beräknat till 7,5 mikrogram per dag. För att behovet ska täckas för så gott som alla trots variation i ålder och hur mycket vi exponerar huden för sol, rekommenderas 10 mikrogram per dag, respektive 20 mikrogram för de över 75 år och de med liten solexponering.

Nya råd om tillskott av D-vitaminer Nyheter Vitaminer vitamin D
Grupp/ålder Rekommenderat dagligt intag/ vitamin D3
Spädbarn och barn under 2 år 10 mikrogram
Barn och vuxna under 75 år 10 mikrogram
Vuxna med lite eller ingen solexponering 20 mikrogram
Vuxna över 75 år 20 mikrogram

LÄS MER: Finns det något naturmedel som kan öka östrogennivåerna?

 

Dela det här med dina vänner

Vill du ha mer?

Prenumerera Nyhetsbrevetet kommer varje onsdag kväll med veckans alla inlägg.
Ställ en egen fråga och få svar direkt till din e-post.
Exklusiva tips Här kan du få 15 tips för en bättre läkemedelsanvändning

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.